Fellesløsninger – oversikt
De nasjonale fellesløsningene og registrene utgjør Norges digitale grunnmur. Antall offentlige tjenester som benyttet løsningene økte med 25 prosent i 2021, og bruken blant innbyggere og virksomheter var også rekordhøy.
Digdirs mål
Digdir hadde fire mål for arbeidet med fellesløsninger i 2021.
Mål 1
Sikre stabil og sikker drift av nasjonale fellesløsninger som direktoratet har ansvar for.
Resultat
Alle løsningene ble driftet stabilt gjennom året, med en gjennomsnittlig oppetid på 99,92 prosent.
Utfordringer og tiltak
Stor økning i bruken, nye behov og nye bruksområder setter fellesløsningene under press. Digdir vil prioritere å ruste fellesløsningene for forventet økt bruk, bygge inn ny funksjonalitet og redusere dupliserende løsninger.
Oppnådd
Mål 2
Øke utbredelsen av fellesløsningene.
Resultat
Også i 2021 var det stor økning i bruk av de nasjonale fellesløsningene, som ID-porten, Kontakt- og reservasjonsregisteret og Altinn-produktene.
Utfordringer og tiltak
Et nytt, tverrgående markedsteam jobber målrettet med å øke utbredelsen. Vi forbedrer, forenkler og automatiserer forvaltningen og driften av fellesløsningene kontinuerlig for å skape rom for økt bruk og å møte nye behov.
Oppnådd
Mål 3
Forankre nye fellesløsninger og ny funksjonalitet i eksisterende fellesløsninger i brukerbehov.
Resultat
Lansering av ID-porten utland og videreutviklingen av MinID er eksempler på prosjekter i 2021 der brukerbehov er førende for utviklingsarbeidet.
Utfordringer og tiltak
Innovasjon og pilotering, modernisering av eID-porteføljen og ny finansieringsmodell er nøkkelen til å møte nye brukerbehov fremover
Oppnådd
Mål 4
Flytte flere tjenester fra Altinn II til Altinn 3.
Resultat
Utbredelsesprosjektet, hvor vi flytter over 800 tjenester i Altinn II til Altinn 3-plattformen, er godt i gang.
Utfordringer og tiltak
Flytting av tjenester fra Altinn II til Altinn 3-plattformen gikk saktere enn ønsket i 2021, og vi har satt inn tiltak for å øke takten.
Delvis oppnådd
Nøkkeltall
Det var betydelig vekst i antall innlogginger i ID-porten, oppslag i Kontakt- og reservasjonsregisteret og bruken av Altinn. Stadig flere offentlige tjenester brukte disse og andre fellesløsninger fra Digdir.
Pålogginger i ID-porten. Økning på 29 %.
Offentlige tjenester som bruker fellesløsningene. Økning på 25 %.
Antall meldinger og skjema sendt i Altinn. Økning på 10 %
Antall forsendelser i eFormidling. Økning på 154,5 %.
Oppslag i Kontakt- og reservasjonsregisteret. Økning på 67 %
Antall brev sendt i digital postkasse. Økning på 42,6 %